Stworzenie aktywności marketingowej wydaje się wielu zadaniem dziecinnie łatwym. Bo co może być trudnego w wymyśleniu chwytliwego hasła marketingowego, stworzeniu przyciągającej uwagę kreacji i umieszczenia ich na profilu jednego czy dwóch mediów społecznościowych? Otóż okazuje się, że wiele.
Lata pracy w komercyjnej części różnych rodzajów biznesów, głównie po stronie brand i trade marketingu mocno wyczuliły mnie na symptomy zbyt lekkiego podejścia do kreowania marketingu. Moje zdziwienie budzi często beztroskie podejście do wykorzystania social mediów, zarówno w kontekście personal brandingu, jak i marketingu firmy lub produktu.
Czym jest więc marketing?
Marketing to zarządzanie relacjami z klientem lub konsumentem w taki sposób, aby przynosiły zysk. Celem marketingu jest wykreowanie i dostarczenie wartości dla klientów i otrzymywanie w zamian określonych wartości od klientów. Dlatego nadrzędnym celem marketingu powinno być skupienie się na zaspokajaniu potrzeb konsumentów lub klientów. Warto tutaj też dodać, że marketing to nie sprzedaż. Działania marketingowe nie zastąpią nawiązania kontaktu bezpośredniego z klientem, przedstawienia oferty w atrakcyjny sposób, a następnie jej spersonalizowania. Kilkakrotnie spotkałam się ze stwierdzeniem, że „marketing nie działa, bo nie ma efektu sprzedaży”. Marketing nie ma sprzedawać. Marketing ma oferować. Proces sprzedaży jest kontynuacją działań marketingowych i wymaga odrębnego przygotowania się do niego.
Naga prezes na Insta
O tak! To jest fakt! Takie zdjęcie umieściła pewna kobieta, pełniąca zarządczą funkcję w pewnej firmie z branży ogólnie ujmując marketingowej. Jaki był cel marketingowy tego działania? Co nią kierowało? Nie wiem. A co kierowało odbiorcami, którzy wyrażali swoje uznanie poprzez serduszkowe like’i? Odpowiedź nie leży raczej w sferze marketingu czy personal brandingu, którym służą social media 😊 . Social media to zróżnicowany kanał dystrybucji informacji, w którym przenikają się sfery prywatna i zawodowa. Dlatego warto mieć na względzie jakie treści umieszczamy i jakie potrzeby odbiorców chcemy nimi zaspokoić, szczególnie jeśli pełnimy funkcje istotne dla firmy.
Zróbmy sobie marketing
Dlatego zanim przystąpimy do publikacji jakiegokolwiek materiału warto zastanowić się nad czterema kwestiami:
- Co jest celem publikacji?
- Kto jest odbiorcą docelowym?
- Jakie korzyści chcemy zaoferować odbiorcy?
- Jakie korzyści dane działanie ma przynieść nam/ naszej marce?
Te 4 elementy komunikacji powinny wynikać z naszej strategii marketingowej, która stanowi oś wszystkich kampanii i aktywności marketingowych. Zbyt lekkie podejście do kwestii marketingu i social mediów może nie przynieść zbyt wielu korzyści, a czasem może zaszkodzić.
O tym jak się do tego zabrać z głową, aby nie skończyć ze swoim zdjęciem nude na oczach wielu podpowiadam podczas szkoleń smart2know NOWA STRATEGIA MARKETINGOWA i SOCIAL MEDIA MARKETING.
Zapraszam na szkolenia smart2know!
Karolina Przygońska