Jeśli czytasz ten artykuł, to prawdopodobnie jesteś jednym z wielu, którzy zastanawiają się czy naprawdę warto opracować strategię marketingową i stworzyć plan marketingowy. Odpowiedź brzmi TAK. Każda organizacja, większa lub mniejsza powinna mieć jasno sprecyzowaną grupę docelową, z którą się komunikuje oraz wiedzieć co i jak komunikować. Wypracowanie strategii marketingowej wymaga czasu, który z pewnością przyniesie korzyści… nie od razu, bo strategia to nie taktyczne działania, ale po pewnym czasie. Czym jest właściwie strategia marketingowa?
To zależy jak na nią spojrzysz.
Z perspektywy potrzeb organizacji:
- To pakiet jasno określonych zasad postępowania i działań, które firma musi spełnić, aby skutecznie prowadzić swoją działalność i osiągnąć maksymalizację zysku na rynku.
- Zbiór najkorzystniejszych zasobów służących realizacji celów marketingowych firmy.
- To proces decyzyjny, polegający na wytyczeniu najistotniejszych problemów oraz określeniu sposobów ich rozwiązań.
Z perspektywy potrzeb konsumenta lub klienta:
- To ogólny plan danej firmy dotyczący tego, jak dotrzeć do odpowiednich ludzi/firm i uczynić z nich swoich klientów.
- Zwykle zawiera tzw. propozycję wartości dla klienta (value proposition), kluczowy przekaz marketingowy, czy informacje na temat docelowego klienta.
Czy strategia marketingowa może pomóc Ci rozwijać biznes i osiągać cele?
Jak najbardziej. Poniżej kilka powodów, dla których warto mieć opracowaną strategię marketingową:
- Strategia marketingowa to precyzje cele SMART dla Twoich działań. Nie ma w lewo, albo w prawo. Musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć, a cel musi być Specyficzny, Mierzalny, Ambity, Realistyczny i określony w czasie (Time). Bez tak zdefiniowanych celów nie wiadomo, do czego się dąży.
- Strategia marketingowa to analiza SWOT Twojego biznesu. Mocne i słabe strony pozwolą Ci zarysować swoją pozycję na rynku vs konkurencja. Natomiast analiza szans i zagrożeń umożliwi określenie działań wydobywających potencjał z szans i minimalizujących ryzyka wynikające z zagrożeń.
- Strategia marketingowa to również określenie grup docelowych i zdefiniowanie person. Pomocny w tym jest BUSINESS MODEL CANVAS. Kluczem skutecznej strategii jest ich charakterystyka pod względem cech demograficznych, zainteresowań, zachowań czy potrzeb.
- Strategia marketingowa to także kreacja spójnych treści, które mogą przyjmować różnorodną formę. Możesz wybierać od artykułów na blogu czy w serwisach zewnętrznych, po infografiki i formaty video. Treści i ich forma muszą być dostosowane do poszczególnych kanałów dystrybucji, ponieważ dziś odbiorcy korzystają z wielu mediów i kluczowy jest spójny przekaz marketingowy.
- Strategia marketingowa to podstawa doboru właściwych narzędzi, form promocji oraz określenie wysokości budżetu i alokacji zasobów. Bez tego będziesz się podejmować decyzje ad hoc. A z pewnością Twój zespół nie będzie wiedział w jakim kierunku zmierza.
Teraz już wiesz dlaczego warto zainwestować w przygotowanie strategii marketingowej. Nawet jeśli nie zrealizujesz wszystkich celów w danym roku, nic nie pójdzie na marne. Ta raz wykonana praca będzie podstawą do dalszych zmian, usprawnień i celów na kolejny rok.
Jak zabrać się za opracowanie strategii marketingowej? Zapraszamy na szkolenie smart2know NOWA STRATEGIA MARKETINGOWA.
Potrzebujesz indywidualnych konsultacji, porad jak przygotować poszczególne elementy strategii marketingowej? Zapraszamy do kontaktu na kontakt@smart2know.pl.