You are currently viewing Jak zaplanować wielokanałową strategię content marketingową?

Jak zaplanować wielokanałową strategię content marketingową?

Faktem jest, że wielokanałowy marketing treści nie jest łatwym zadaniem. Przy tak wielu ruchomych elementach łatwo poczuć się przytłoczonym. W mojej firmie szkoleniowej w smart2know prowadzimy szkolenie NOWA STRATEGIA, która da podstawy do tego, aby Twoje działania marketingowe ruszyły bez przeszkód.

Kilka artykułów wcześniej pisaliśmy o tym, czym jest wielokanałowa strategia content marketingowa. Dziś zapraszamy do drugiej części materiału poświęconej temu, jak ją zaplanować.

6 kroków do sukcesu

Jeśli chodzi o planowanie kampanii wielokanałowej, istnieje 6 podstawowych kroków, które należy wykonać:

  1. Zrozumienie docelowej grupy odbiorców

Ważne jest, aby przygotować kampanię, która zakończy się sukcesem. A najlepszym sposobem, aby to zrobić jest zdobycie wiedzy o tym, do kogo przede wszystkim kierujemy swoją kampanię.

Pierwszy krok to analiza zachowań swojej grupy docelowej. Warto odwołać się do danych o klientach i analiz marketingowych, aby dowiedzieć się, jakie rodzaje treści konsumują Twoi odbiorcy i gdzie je konsumują. To powinno powiedzieć Ci, które kanały marketingowe będą najbardziej efektywne.

Następnie stwórz persony. Persony to fikcyjne charakterystyki osób z Twojego rynku docelowego. Pomyśl o nich jako o archetypie dla typów klientów, których chcesz zainteresować swoim produktem lub usługą. Im więcej wiesz o tym, kim są i czego chcą, tym lepiej możesz dopasować swoje treści do ich potrzeb.

Na koniec, nakreśl mapę podróży klienta. Określ, z jakich kanałów korzystają Twoi odbiorcy na każdym etapie procesu zakupowego. To pomoże Ci zdecydować, gdzie i kiedy powinieneś dystrybuować treści.

  1. Określanie celów strategicznych

Każda kampania marketingowa potrzebuje celu. Bez ustalonego celu, w zasadzie ciągniemy zapałki. Nasze działania i ich skutki przypominają loterię. Ustalenie celu nadaje kierunek wielokanałowej strategii contentowej.

Najprawdopodobniej Twoja kampania będzie miała wiele celów, może nawet kilkadziesiąt rozłożonych na różne kanały. Mogą to być między innymi:

  • Generowanie leadów,
  • Ruch na stronie internetowej,
  • Zaangażowanie na stronie www,
  • Konwersje, w postaci zapisów na newslettery lub zakup produktu lub usługi.

Po ustaleniu celów, należy je zmierzyć za pomocą odpowiednich mierników. Zidentyfikowanie kluczowych wskaźników efektywności (KPI), których będziemy używać do śledzenia postępów w trakcie kampanii jest niezwykle istotne. Obserwowanie tych wskaźników pozwoli określić, czy zmierzamy we właściwym kierunku. W razie potrzeby można skorygować swój kurs i wprowadzić poprawki.

  1. Szkicowanie zarysu przekazu

Teraz, gdy wybraliśmy już kanały marketingowe i mamy określone cele, nadszedł czas, aby przygotować szkic wiadomości, którą chcemy przekazać.

Mówiąc najogólniej, meritum przekazu powinno być skierowane do buyer persony. Innymi słowy, należy się zastanowić nad tym, jak dana treść pomoże im spełnić ich życzenia i potrzeby. Jak pomoże im pokonać wspólny punkt bólu? Kształtowanie przekazu wokół takich pytań to dobry sposób, aby treść była istotna dla odbiorców.

Należy pamiętać o dostosowaniu treści do poszczególnych kanałów marketingowych. W każdym z nich komunikacja powinna być spójna i pod żadnym pozorem nie wolno jest kopiować pomiędzy kanałami.

Na przykład, medium wizualne, takie jak Instagram, lepiej nadaje się do obrazków niż do długich tekstów. Z kolei blog jest świetnym miejscem do rozpowszechniania długich materiałów do czytania.

Najważniejsze: Należy zdefiniować mocne stronach każdego kanału, aby przekazać swój komunikat najbardziej efektywnie.

  1. Tworzenie treści

Pamiętasz analogię z podróżą? Potraktuj treść jako paliwo swojej strategii marketingowej. Jeśli go zabraknie, prędzej czy później Twoja kampania zatrzyma się.

Co więc zrobić? Prosta odpowiedź brzmi: tworzyć treści – i to dużo. Na początek warto zaplanowania pracy nad tekstami. Idealnie byłoby, gdyby treści mógł tworzyć cały zespół marketingowy, który pomógłby w spójnym tworzeniu materiałów. Jeśli nie jest to możliwe, warto rozważyć zlecenie tej pracy freelancerom lub nawet agencji marketingu treści.

Pro tip: Wykorzystujmy istniejące treści. Nie kopiujmy ich jednak, aby wkleić je do innego kanału marketingowego. Warto przeformatować teksty tak, aby pasowały do nowego miejsca przeznaczenia. Jest to świetny sposób, aby uzyskać więcej korzyści i utrzymać zaangażowanie odbiorców w wielu kanałach.

Załóżmy, że stworzyliśmy raport podkreślający trendy w danej branży. Oto kilka sposobów na ponowne wykorzystanie tej treści:

Infografika: Wyciągnij kluczowe spostrzeżenia z raportu i stwórz atrakcyjną wizualnie, zupełnie nową treść.

Newslettery: Masz miesięczny newsletter? Podziel się wynikami raportu w krótkim jego podsumowaniu z linkiem do całego raportu umieszczonego na stronie internetowej.

Video: Przygotuj materiał video ze statystykami zaczerpniętymi z badań.

Podcast: Przełóż swoje wizualne treści na format audio, omawiając swoje wyniki w jednym z odcinków.

  1. Trzymanie się harmonogramu

Konsekwencja jest kluczowa, jeśli chodzi o wielokanałowy marketing treści. Dlatego najlepszą praktyką jest stworzenie kalendarza redakcyjnego, który dokładnie dokumentuje, kiedy należy dotrzymać określonych terminów.

Po pierwsze, dopasuj daty projektu do harmonogramu kampanii. To gwarantuje, że kluczowe materiały zostaną wyprodukowane w odpowiednim czasie. Następnie ustal, którzy członkowie zespołu powinni być odpowiedzialni za określone aspekty każdego projektu. Dzięki temu każdy będzie odpowiedzialny za swoją rolę w kampanii i utrzyma impet.

Więcej na temat planowania działań w ramach kampanii dowiesz podczas szkolenia smart2know EFEKTYWNE PLANOWANIE smart2do.

  1. Monitorowanie wyników

Według raportu 2022 State of Multichannel Marketing firmy Ascend2, dokładny pomiar wydajności jest najbardziej istotnym elementem udanej strategii marketingu wielokanałowego. Innymi słowy, musimy być świadomi, jak nasze treści radzą sobie na każdym etapie kampanii.

Idealnie byłoby, gdybyśmy wyrobił sobie nawyk odwoływania się do swoich analiz marketingowych i wskaźników KPI. Dzięki temu nie tylko będziemy wiedzieć, czy jesteśmy na dobrej drodze do osiągnięcia celów, ale także będziemy mieć dowód na to, że nasze wysiłki marketingowe są warte zachodu.

Usiądź na fotel kierowcy

Voila: Mapa drogowa do sukcesu wielokanałowego content marketingu gotowa. Mam nadzieję, że masz już wszystkie informacje, aby ruszyć pełną parą w świat marketingu wielokanałowego. Aby pogłębić swoją wiedzę, zapisz się na nasze szkolenia:

NOWA STRATEGIA MARKETINGOWA i EFEKTYWNE PLANOWANIE smart2do!

 

Dodaj komentarz